drukuj

 

Artykuły z numeru 12/2005 (50)

 


Święto patrona Gimnazjum

Uczniowie, nauczyciele i zaproszeni goście uroczyście świętowali Dzień Patrona Publicznego Gimnazjum nr 1 w Brzegu – Marszałka Józefa Piłsudskiego. Specjalna akademia z tej okazji odbyła się 18 marca br. w szkolnej hali. Wśród zaproszonych gości byli m.in. wiceburmistrz Brzegu Mirosław Stankiewicz, miejscy radni, dyrektorzy brzeskich szkół, kombatanci i przedstawiciele służb mundurowych.
Zebrani m.in. obejrzeli ciekawy program artystyczny w wykonaniu uczniów szkoły. Z kolei sami uczniowie tego dnia, w ramach godziny wychowawczej, mieli pogadanki z wychowawcami dotyczące Marszałka Józefa Piłsudskiego.
Sławomir Mordka



Z prac Zarządu Powiatu

Zarząd Powiatu obradujący w dniu 17.03.br. wysłuchał informacji szefa Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego Janusza Oleszczuka dotyczącej systemu powiadamiania i działań w przypadku zagrożenia powodziowego. Podstawowe działania w przypadku zagrożenia powodzią należą do gmin, a są koordynowane na szczeblu powiatu przez starostę, a na szczeblu województwa przez wojewodę.
***
Małgorzata Bogdan - Powiatowy Rzecznik Konsumentów przedstawiła zarządowi coroczne sprawozdanie ze swojej działalności, które zostanie zaprezentowane na najbliższej sesji Rady Powiatu w dniu 31.03.2005 r. Rzecznik Konsumentów w 2004 roku otrzymał ponad 350 zgłoszeń różnego rodzaju. Na większość udzielił porad telefonicznych i osobistych, część spraw skierował do sądu odpowiedniej instancji, a część spraw załatwił na zasadzie porozumienia stron. Nierzetelność handlowców i producentów powoduje, że ilość spraw tego typu rośnie z roku na rok. Większość spraw prowadzonych przez rzecznika dotyczy reklamacji obuwia i sprzętu AGD, ale zdarzają się też poważniejsze, dotyczące sprzętu komputerowego czy samochodów. Rzecznik Konsumentów zwraca uwagę na dokładne czytanie wszelkich umów, gdyż zdarzają się również skargi związane z ich nieprawidłową interpretacją.
***
Zarząd Powiatu wyraził zgodę na użyczenie części drogi przy ul. Wyszyńskiego na przeprowadzenie robót przy budowie ronda. W tej chwili kończą się prace projektowe tej inwestycji.
***
Alicja Cierpiał - dyrektor BCM przedstawiła Zarządowi Powiatu projekt nowych umów dotyczących wydzierżawiania pomieszczeń na terenie szpitala przy ul. Mossora i Nysańskiej. Dotychczasowe ceny umów najmu odbiegają od cen rynkowych. Po dokładnej analizie kosztów stwierdzono, że konieczne byłoby podniesienie czynszu o 60% za metr kw. Zarząd nie wyraził zgody na takie rozwiązanie twierdząc, że tak drastyczna podwyżka kłóciłaby się z interesem społecznym. W związku z powyższym wyrażono zgodę na zwiększenie stawki o 30%.
***
Zarząd podjął uchwałę o powołaniu Komisji Przetargowej do realizacji zadania dotyczącego zakupu sprzętu medycznego dla BCM. Przewodniczącym komisji został Zbysław Bil, jego zastępcą Krzysztof Drozd, członkami: A. Wołek, M. Bratkowski i P. Poetschke. Zadanie to jest realizowane w ramach środków przyznanych ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
***
Zarząd wysłuchał informacji dotyczących zarządzenia Starosty w sprawie kosztów utrzymania wychowanków w Domach Dziecka i pensjonariuszy Domów Pomocy Społecznej. Co roku starosta ogłasza w Dzienniku Województwa Opolskiego koszty utrzymania powiększone o stopień inflacji. Średnio w Domach Pomocy Społecznej koszt utrzymania jednej osoby wynosi 1.687 zł, a w Domach Dziecka 1.990 zł.
***
15.03.br. minął termin składania ofert na konkursy ogłoszone w związku z ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie. Na cztery zadania wpłynęło łącznie 28 ofert. Na dzień dzisiejszy komisja sprawdziła warunki oferentów i zgodnie z regulaminem wezwała wnioskodawców o uzupełnienie braków formalnych
***
Zarząd zaakceptował propozycje dotyczące uporządkowania kierunków i profili kształcenia w szkołach zawodowych. Zmiany stały się konieczne z uwagi na sytuacje rynku pracy, gdyż w niektórych zawodach kształci się obecnie jedynie bezrobotnych. Szkoły muszą poszukiwać nowych kierunków kształcenia i nie powielać kierunków istniejących już w innych placówkach
Brygida Jakubowicz



Sesja Rady Gminy Lubsza

Sekretarz odwołany

 W piątek 18 marca w świetlicy wiejskiej w Rogalicach odbyła się kolejna sesja Rady Gminy Lubsza, której głównym tematem było odwołanie Zdzisława Wesołego z funkcji sekretarza gminy. Odwołanie nastąpiło poprzez podjęcie jednogłośnej uchwały przez radnych, a przyczyną odwołania było przejście Zdzisława Wesołego na to samo stanowisko w gminie Domaszowice.

Innym tematem poruszanym na sesji była skarga na działalność kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubszy, jaka została złożona 18 stycznia 2005 roku przez mieszkankę gminy, która utraciła prawo do renty socjalnej wypłacanej przez tę instytucję. Komisja rewizyjna rozpatrzyła skargę i uznała, że główną przyczyną utraty renty jest brak orzeczenia o niepełnosprawności, wobec czego komisja uznała skargę za bezzasadną. Skarga została oddalona, a rada uznała ją za nieuzasadnioną.
Rada przyjęła plany rozwoju miejscowości Borucice, Czepielowice, Dobrzyń, Kościerzyce, Lubsza, Mąkoszyce, Nowe Kolnie, Rogalice i Tarnowiec. Plany rozwoju tych sołectw są niezbędne, aby można było złożyć wnioski do Programu Odnowy Wsi i pozyskać fundusze na określone działania w poszczególnych miejscowościach.
Rada podjęła uchwały w sprawie określenia zasad udzielania zniżek tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, rozmiaru zniżek oraz zasad przyznawania zwolnień od obowiązku realizacji tych zajęć dyrektorom oraz nauczycielom, którym powierzono funkcje kierownicze w szkołach, w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli pracujących w oddziałach przedszkolnych z grupami dzieci 6-letnich i młodszych, oraz w sprawie zmian do budżetu gminy.
W wolnych wnioskach znalazł się apel o dopilnowanie i naprawę oświetlenia na przejeździe kolejowym Rogalice – Borucice, oraz wniosek o oczyszczenie rzeki Śmieszki na wysokości wsi Lubicz.
 Rafał Ochociński


Sesja Rady Gminy Lubsza

Wyłonieni laureaci konkursu

„Woda – Bezpieczeństwo – Ja” – taki był tytuł konkursu rysunkowego, którego gminny etap rozstrzygnięty został w siedzibie Urzędu Miejskiego w Grodkowie w dniu 14 marca.

Wcześniej jury konkursowe w składzie Ewa Gielas, Anna Tyczyno, Bogusław Badacz i Lesław Gajewski przebrnęło przez kilkadziesiąt prac, które napłynęły z całej gminy ze szkół podstawowych i gimnazjów. Pod uwagę brano zgodność pracy z hasłem konkursowym jak też walory artystyczne i poradzenie sobie z obraną techniką.
Prace podzielono na trzy kategorie wiekowe i tak w kategorii 6-8 lat zwycięzcami zostali: Daria Setla z PSP w Kopicach, Kamila Wysowska z PSP nr 3 w Grodkowie, Rafał Zając z PSP w Kopicach, Katarzyna Manowita z PSP w Gnojnej i Paulina Gołąb z PSP nr 3 w Grodkowie. W kategorii 9-12 lat zwyciężyli Maja Mrowiec z PSP w Kopicach, Aleksandra Lipa z PSP nr 3 w Grodkowie, Martyna Krzuś z PSP w Lipowej, Joanna Synówka z PSP nr 3 w Grodkowie  oraz Anna Tomaszewska z PSP w Gnojnej.
Wśród gimnazjalistów (grupa 13-16 lat) zwyciężyli: Kornelia Bugajska z GP w Jędrzejowie, Krystian Jachymski z GP w Jędrzejowie, Piotr Ziemiański z GP w Jędrzejowie, Agnieszka Krems z GP nr 1 w Grodkowie oraz Weronika Bradtke z GP w Jędrzejowie. Laureaci otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz nagrody rzeczowe, które wręczał sam burmistrz Marek Antoniewicz. Prace laureatów zostały wysłane do następnego etapu konkursu, którego zwieńczeniem ma być Ogólnopolski Finał. Uczniowie usłyszeli wiele ciepłych słów pod swoim adresem, a burmistrz wyraził również podziękowanie opiekunom za zachęcenie uczniów do podjęcia tak trudnego tematu.
Janusz Rzepkowski


Wieści z gminy Olszanka
Woda popłynie w terminie
O tym, że do Olszanki zostanie doprowadzona woda z Brzegu już pisaliśmy. Przypomnijmy tylko, że powodem zamknięcia ujęcia w Olszance jest podwyższona zawartość azotanów w wodzie. Na tranzycie łączącym Krzyżowice z Olszanką wciąż trwają prace w celu uruchomienia przesyłu wody. W ubiegłym tygodniu podczas prób ciśnieniowych sześciokrotnie dochodziło do  awarii, które zostały usunięte. Wodociąg został przepłukany i zachlorowany. Teraz zostanie pobrana próbka wody, która będzie zbadana pod kątem przydatności do spożycia. Po otrzymaniu wyników wodociąg zostanie uruchomiony. Gdyby próbka nie spełniała norm, zostanie przeprowadzone dodatkowe płukanie i chlorowanie. Ciśnienie robocze wodociągu będzie się utrzymywać w granicach 3,5 – 3,8 MPa. – Termin uruchomienia wodociągu na pewno zostanie dotrzymany i od kwietnia mieszkańcy Olszanki i Pogorzeli będą zaopatrywani w wodę z Brzegu  - twierdzi Gerard Pluskwik, wiceprezes spółki PROWOD z Czarnowąsów dostarczającej wodę do tych miejscowości.
Zniszczona droga

Ciężkie samochody przewożące ziemię z wykopów z modernizowanej stacji kolejowej w Łosiowie spowodowały ubytki w jezdni na drodze powiatowej nr 1181 0 z Pogorzeli do Jankowic Wlk. W piątek na tej drodze odbyła się wizja lokalna, w której uczestniczyli przedstawiciele ZDP Brzeg, PRK S.A. Poznań, sołectwa Jankowice Wlk. i Urzędu Gminy Olszanka. Po dokonaniu wizji lokalnej ustalono, że zarządca drogi tj. ZDP Brzeg dokona oznakowania pionowego mającego na celu zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, użytkownik drogi firma PRK S.A. z Poznania od zaraz zabezpieczy zniszczenia w jezdni poprzez wybranie zniszczonej lokalnie nawierzchni i uzupełnienie jej niesortem kamiennym, wyrównania i naprawę poboczy drogi oraz oczyszczenie jezdni. Zarząd nad wykonaniem tych prac będzie pełnić ZDP Brzeg. Docelowo PRK S.A. Poznań dokona naprawy nawierzchni jezdni w miejscach zniszczonych poprzez wymianę podbudowy tłuczniowej oraz ułożenie nawierzchni – mieszanki mineralno-bitumicznej. Prace mają się zakończyć do 30 kwietnia br., a PRK S.A. Poznań zostało zobowiązane do niekorzystania z tej drogi do transportu urobku ziemnego.
Praca w gminie

16 marca odbyło się spotkanie kwalifikacyjne przeprowadzone przez przedstawicieli firmy z Milówki, która wygrała przetarg na budowę Miejsc Obsługi Podróżnych w Jankowicach Wlk. Na spotkanie przybyło bardzo wielu zainteresowanych. We wtorek 22 marca przedstawiciele firmy dokonają ostatecznego wyboru osób, które zostaną zatrudnione przy budowie.
Do Urzędu Gminy w Olszance wpłynęło pismo z Powiatowego Urzędu Pracy w Brzegu informujące o możliwości ubiegania się o dodatkowe środki finansowe na wsparcie osób bezrobotnych z terenów rolniczych i byłych pracowników PGR. Środki finansowe mogą być wykorzystane także do zatrudnienia osób bezrobotnych w instytucjach samorządowych oraz przy wsparciu zadań wynikających z wdrożenia w województwie opolskim Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich. Będą mogły być również kontynuowane programy wspomagające.
W ramach otrzymanych środków Urząd Gminy zamierza zatrudnić 25 osób. 7 osób będzie wykonywać prace melioracyjne, 18 osób prace związane z poprawą estetyki w gminie. Będą to prace związane z utrzymaniem i porządkowaniem  stacji kolejowych w Olszance i Czeskiej Wsi oraz prace o charakterze komunalnym (wykaszanie traw, porządkowanie terenów wokół obiektów publicznych gminy itp.)  Prace wokół stacji kolejowych obejmować będą malowanie peronów, wykonywanie drobnych prac remontowych, wykaszanie traw na torowiskach oraz ogólną dbałość o estetykę dworców i otoczenia. Do punktu Obsługi Rolnika Urząd Gminy zamierza zatrudnić 1 osobę, której obowiązkiem będzie pomoc rolnikom w wypełnianiu wniosków o przyznanie płatności obszarowych oraz wniosków z Sektorowego Programu Operacyjnego i Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich (renty strukturalne, wsparcie dla gospodarstw niskotowarowych, wsparcie dla producenckich grup rolniczych).
Urząd Gminy zamierza również w ramach uzyskanych środków uruchomić program wspomagający pn. “Dług? – nie problem”. Będzie to działanie umożliwiające odpracowanie zadłużenia wobec gminy przy pracach na jej rzecz.
Poszukiwani są również stażyści. Od 1 kwietnia będą mogli pracować jako referent do spraw funduszy strukturalnych oraz referent do spraw administracyjnych. W obu przypadkach niezbędna jest znajomość obsługi komputera.
(r)


Sesja Rady Gminy Olszanka

Zażalenie na kuratora

W czwartek 17 marca w Urzędzie Gminy Olszanka odbyła się XXII sesja Rady Gminy. Jednym z tematów podejmowanych na posiedzeniu rady było zażalenie na postanowienie Opolskiego Kuratora Oświaty, który wyraził negatywną opinię o zamiarze likwidacji szkół w gminie Olszanka.
Przypomnijmy, wszystkie szkoły podstawowe, oprócz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Olszance, od września miały przejść pod zarząd Fundacji “Dobra Szkoła”. Powołując fundację i przekazując szkoły pod jej zarząd Rada Gminy starała się odciążyć budżet gminy, w którym w roku bieżącym brakuje 1,5 mln. złotych na prowadzenie placówek oświatowych. Zadaniem powołanej fundacji jest pozyskiwanie środków finansowych na prowadzenie szkół przy założeniu utrzymania obecnie istniejącej sieci szkół i przedszkoli w gminie. Aby przekazać szkoły pod zarząd fundacji formalnie muszą one najpierw zostać zlikwidowane. Opolski Kurator Oświaty nie zgodził się na likwidację szkół, powołując się na błędy proceduralne (nie powiadomienie Kuratora Oświaty o zamiarze likwidacji szkół w określonym ustawowo terminie 6 miesięcy od momentu faktycznej likwidacji, tj. do dnia 28 lutego) oraz na działanie niezgodne z prawem, gdyż według Opolskiego Kuratora Oświaty likwidacja placówek oświatowych powinna mieć nieco inny tryb.  Rada Gminy nie zgodziła się ze stanowiskiem kuratora i postanowiła wnieść zażalenie na tę decyzję. Zażalenie zostało wniesione do ministra edukacji narodowej i sportu.
Radni uchwalili również regulamin udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Olszanka, ustalili wartość jednego punktu w złotych (w celu ustalenia zasad wynagradzania kierownika Gminnego Zakładu Komunalnego), a także przystąpili do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Olszanka. Wyrazili również zgodę na nabycie na własność gminy działek w Przylesiu.
Zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania dotyczą terenów przyautostradowych w okolicy wsi Przylesie i węzła autostradowego, pomiędzy drogą wojewódzką nr 401 a autostradą. Zmiana dotyczy przekształcenia terenów rolniczych w tereny inwestycyjne i wiąże się z budową drogi dojazdowej do węzła i wcześniej ujętych w planie zagospodarowania terenów inwestycyjnych. W tym celu gmina będzie wykupywać od rolników działki położone w obrębie planowanych terenów inwestycyjnych, na co została podjęta przez radnych stosowna uchwała po wcześniejszych konsultacjach z rolnikami - obecnymi właścicielami tych terenów.
Rafał Ochociński


Szwecja bliżej

W ramach 11 Dni Kultury Szwedzkiej na Dolnym Śląsku w Muzeum Piastów Śląskich dokonano otwarcia (15 bm.) wystawy pt. „Szwedzkie wzornictwo IKEA”. Głównym organizatorem, zarówno „Dni”, jak i wystawy jest Towarzystwo Polsko – Szwedzkie Oddział we Wrocławiu. Sponsorowała Ambasada Królestwa Szwecji w Warszawie, a kuratorem jej jest Paweł Fedorowicz z Wrocławia.

 
Wystawa prezentuje w ogólnym zarysie kierunki rozwoju i inspiracje w szwedzkim wzornictwie oraz najnowsze pozycje autorstwa projektantów IKEA. Założona w 1943 roku firma IKEA przyczynia się do popularyzacji szwedzkiego wzornictwa na świecie. Prostota, charakterystyczne szkło, tkaniny i inne atrakcyjne dodatki są wyznacznikami stylu tej firmy. Otwierając wystawę, wraz z dyrektorem Muzeum Piastów Śląskich Pawłem Kozerskim, prezes Towarzystwa Elżbieta Towarnicka podkreśliła, że IKEA to nie tylko tradycja, ale również nowatorskie projekty, które zdobywają nagrody w międzynarodowych konkursach. Są odzwierciedleniem nowych kierunków w skandynawskim wzornictwie. Szerzej o wzornictwie szwedzkim do młodzieży z Zespołu Szkół Ekonomicznych mówiły red. Agata Saraczyńska –„Funkcjonalnie tzn. mądrzej, estetycznej i ekonomiczniej, czyli o wzornictwie szwedzkim” – i Barbara Banaś z Muzeum Narodowego we Wrocławiu – „W poszukiwaniu piękna – szwedzkie szkło artystyczne i użytkowe.”
Dużą rolę w zbliżeniu szwedzko – polskim odgrywa Towarzystwo Polsko – Szwedzkie. – Działamy na terenie Polski od 1923 roku – podkreśla pani Elżbieta Towarnicka. Natomiast wrocławski oddział powołano w 1969 roku. Obecnie jest nas spora grupa, wraz z tzw. członkami zbiorowymi stanowimy ponad dwutysięczne Towarzystwo. Zajmujemy się m.in. organizacją i prowadzeniem kursów językowych, organizacja spotkań, wystaw, świąt ludowych (m.in. św. Łucji), wyjazdów do Szwecji itp. Odegraliśmy dużą rolę podczas stanu wojennego (pomoc charytatywna) i powodzi w 1997 roku. Chcę podkreślić, że wysoko cenimy sobie znakomitą współpracę z dyrektorem Pawłem Kozerskim, który wspiera wszelkie nasze poczynania – dodaje pani Elzbieta.
Wystawa w Zamku potrwa do końca marca br.
<>Tab



Dwa dni trwało szkolenie przeprowadzone przez brzeskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w ramach realizowanego wspólnie z ościennymi gminami projektu ISPA.

Dwa dni z FIDIC’em

Organizatorami szkolenia było irlandzkie konsorcjum PM wraz z wrocławską firmą Ekocentrum, spełniający rolę inżyniera kontraktu brzeskiego projektu. Projekt realizowany jest w oparciu o fundusze Unii Europejskiej, która zobowiązuje beneficjentów (w tym przypadku PWiK w Brzegu) do przeprowadzania szkoleń. Tematem szkolenia, które odbyło się 16 i 17 marca w brzeskim zamku były “Wybrane aspekty zarządzania, nadzoru i rozliczania projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności”.
Uroczystego otwarcia szkolenia dokonał burmistrz Brzegu Wojciech Huczyński. Przywitał uczestników oraz zaproszonych gości, wśród których znaleźli się m.in. prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu Zbigniew Figas, dyrektor wydziału ochrony środowiska Urzędu Wojewódzkiego w Opolu Eugenia Zawadzka, Alicja Bożek zastępca dyrektora departamentu Ministerstwa Finansów odpowiedzialna za Fundusz Spójności, Andrzej Kasiura członek Zarządu Województwa Opolskiego, a także wójtowie i burmistrzowie gmin realizujących brzeski projekt. W kilku słowach przybliżył walory miasta i wagę realizowanego projektu. Wśród uczestników szkolenia znaleźli się beneficjenci programu ISPA i Funduszu Spójności. Byli przedstawiciele projektów z Poznania, Grudziądza, Wrocławia, Mielca, Raciborza, Zabrza. Byli obecni również beneficjenci programu PHARE z Głogówka, Prudnika, Ozimka, a także przyszli beneficjenci Funduszu Spójności – przedstawiciele Namysłowa i Nysy.
W krótkiej wypowiedzi kierownik programu ISPA, dyrektor operacyjny irlandzkiej firmy PM Tom Comerford przybliżył zakresy działalności firmy PM na całym świecie, zarówno w sektorze prywatnym, jak i w sektorze zamówień publicznych. Następnie Marek Starczyk prezes PWiK w Brzegu powiedział o historii i obecnej działalności Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Przedstawił infrastrukturę, na której funkcjonuje PWiK, a także pokrótce przypomniał skalę projektu i zakres rzeczowy ISPA.
Po tym wprowadzeniu rozpoczęło się właściwe szkolenie, którego poszczególne tematy przedstawiali specjaliści zaproszeni do udziału w seminarium. Paweł Sukiennik – przedstawiciel firmy Nexum Brokerzy Ubezpieczeniowi mówił o ubezpieczeniach kontraktów budowlanych w standardzie FIDIC. Na przykładach pokazał zasady, oraz warunki i niuanse ubezpieczeń OC kontraktów budowlanych.
Warunki kontraktowe FIDIC, podstawowe definicje wg FIDIC, warunki kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem przedstawił Paweł Zejer – specjalista ds. FIDIC, członek SIDIR – organizacji międzynarodowej skupiającej inżynierów i nadającej uprawnienia do poruszania się w obszarze FIDIC. Przybliżył warunki projektowania i wykonawstwa budowlanego wg norm zawartych w poszczególnych książkach FIDIC, szczegółowo opisał poszczególne przypadki, słownictwo i terminologię kontraktów, terminy robót, płatności, definicje określeń. Przytoczył też kluczowe procedury związane z zarządzaniem kontraktem FIDIC na przykładzie brzeskiego kontraktu, a także wzór świadectwa płatności.
Drugi dzień szkolenia rozpoczął się od wykładu Alicji Bożek z Ministerstwa Finansów, która bardzo szczegółowo omówiła warunki finansowe i kontrolę wykorzystania środków z Funduszu Spójności. Przybliżyła strukturę Funduszu Spójności schemat przepływów finansowych, instytucje w systemie zarządzania i kontroli.
O zarządzaniu projektami współfinansowanymi z Funduszu Spójności mówiła Jolanta Szczepańska z wydziału inwestycyjno – technicznego gminy Wrocław. Omówiła mechanizmy wdrażania projektów, strukturę organizacyjną i procedury postępowania.
Andrzej Kamler – kierownik projektu “Zarządzanie i nadzór nad budową oczyszczalni ścieków Kraków Płaszów” omówił rolę zamawiającego, inżyniera i wykonawcy w projektach realizowanych wg warunków kontraktowych FIDIC. Opisał poszczególne fazy kontraktu, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, hierarchię podstawowych wymogów kontraktu i ogólny przebieg realizacji płatności wykonawcy.
Ostatni wykład na temat procedur rozliczeniowych w projektach współfinansowanych z Funduszu Spójności przedstawiła Danuta Wojtczuk z PIU gminy Wrocław.
Alicja Bożek, zastępca dyrektora departamentu Ministerstwa Finansów odpowiedzialna za Fundusz Spójności, o brzeskim szkoleniu i realizowanym projekcie wypowiadała się bardzo dobrze. Zapytana o to, jak brzeski projekt wypada na tle innych projektów Funduszu Spójności, odparła: - Gdyby było źle, to nie było by mnie tutaj. Inicjatywa jest bardzo cenna, że jeszcze przed rozpoczęciem realizacji projektu prowadzony jest cykl szkoleń dla zespołów, które będą ten projekt wdrażać, bowiem wiedza, jaką otrzymają uczestnicy, jest bardzo cenna i dla wielu beneficjentów nowa. Życzę, żeby ten projekt uzyskał powodzenie i by nie było nieprawidłowości. Myślę, że tak będzie, ponieważ ludzie odpowiedzialni za realizację projektu są mocno zaangażowani w pozyskiwanie wiedzy, zatem ten projekt ma szansę powodzenia.
Rafał Ochociński


Muzyczna Scena Młodych

Bariery Kariery za nami

19 marca br. w Brzeskim Centrum Kultury odbyła się kolejna edycja Muzycznej Sceny Młodych „Kariery Bariery”. Patronat honorowy nad imprezą sprawowali: Ewa Rurynkiewicz - wicemarszałek województwa opolskiego, Jacek Protasiewicz - poseł Parlamentu Europejskiego, Tadeusz Jarmuziewicz - poseł RP i Wojciech Huczyński - burmistrz Brzegu.

Jury podczas tegorocznej edycji imprezy, która już na stałe została zaplanowana w m-cu marcu w kalendarzu imprez ogólnopolskich miało nie lada ciężkie zadanie, aby wyłonić laureatów festiwalu. Do Brzegu zjechała bowiem z całej Polski grupa bardzo dobrych wokalistek. Ostatecznie komisja w składzie: Jarosław Wasik (artysta, muzyk, wokalista) - przewodniczący, Krzysztof Żurek (dziennikarz radiowy, obecnie dyrektor programowy Radia Kolor „Złote Przeboje”, Grażyna Burska (reżyser-instruktor widowisk teatralno-muzycznych), Adam Bubiłek (muzyk, dyrektor Brzeskiego Centrum Kultury), Wojciech Toporowski (dyrektor Festiwalu Piosenki Angielskiej) i Tomasz Dragan (dziennikarz „Nowej Trybuny Opolskiej) przyznało dwa równorzędne I miejsca dla Żanety Kozoświst z Brzegu i Agnieszki Wajs z Rudy Śląskiej. II nagrodę otrzymał bardzo dobry duet Ola i Krzysiek z Brzegu, zaś III - Marta Masłowska ze Szczecina. Jury wyróżniło Esterę Wronę z woj. dolnoślaskiego, która otrzymała nagrodę rzeczową ufundowaną przez posła Tadeusza Jarmuziewicza. W gronie pretendentów do nagród byli również inni wykonawcy, w tym  m.in. grupa jazzowa „Grawitacja” z Zabrza i Żaneta Plotnik z Opola.
W brzeskim festiwalu uczestniczyli wykonawcy z woj. pomorskiego, śląskiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego. Szkoda, że nie dojechali wykonawcy wcześniej zgłoszeni w tym m.in. z Olkusza i Rzeszowa. Muzyczną Scenę Młodych „Kariery Bariery” 2005 zakończył koncert znanej grupy „Contra”.  



Muzyczna Scena Młodych

Bariery Kariery za nami

W niedzielę Palmową grodkowskim rynkiem zawładnęło wszystko, co tylko można było wymyślić by miało związek ze Świętami Wielkiej Nocy.

„Pisanki, kroszonki... jarmark Polsko – Czeskiej Tradycji Wielkanocnej”- to było naczelne hasło projektu, który był organizowany jako wspólne dzieło Urzędu Miejskiego w Grodkowie, Euroregionu Pradziad, Gminnej Rady Kobiet, Banku Spółdzielczego.
Kilkadziesiąt stoisk- kramów, na których można było kupić wszystko od świątecznych wypieków, kroszonek, pisanek, wydmuszek, wypiekanych baranków, zajączków kurczaczków. Ponadto wiele różnych potraw świątecznych, stroików, palm aż po oryginalne wędliny własnego wyrobu bez „polepszaczy”  a także i mocniejsze napoje własnego wyrobu. Goście z Czeskiego Zaolzia przywieźli też swoje wyroby, wśród których nie brakło cukrowych jaj czy też mającej spore powodzenie „Miodunki”- 45% napoju. Było też sporo różnego rodzaju rękodzieła.
Atmosferę zaś oprócz wspaniałej acz chłodnej pogody podgrzewały występy zespołów wśród których byli goście z Bohumina „Andrusi”, zespół z Walc.
Tłumy grodkowian, które przewinęły się przez grodkowski rynek świadczyły o tym, że impreza miała spore powodzenie. Włodarze miasta  wyróżnili dyplomami i nagrodami finansowymi Koła Gospodyń Wiejskich oraz szkoły, które wzięły udział w jarmarku. Wszystko wskazuje na to, że impreza na trwale wpisze się do kalendarza grodkowskich wydarzeń kulturalnych.
Janusz Rzepkowski


Palmy i stroiki

W piątek 18 marca w świetlicy wiejskiej w Rogalicach po raz 33 odbył się Gminny Konkurs pn. “Wielkanoc w tradycji”, w którym oceniane były stroiki, pisanki, palmy (min. 1,50 m), kartki i wszelkie ozdoby świątecznego stołu łącznie z ciastami wielkanocnymi.

W konkursie, którego organizatorem był Gminny Ośrodek Kultury w Lubszy brały udział przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazjum, świetlice wiejskie oraz koła gospodyń wiejskich.
Powitania zebranych  i zaproszonych gości dokonała Maria Czarna kierownik GOK. Następnie program artystyczny przygotowany specjalnie na tę okazję zaprezentowały dzieci z Publicznego Przedszkola w Mąkoszycach. Recytowały wiersze i śpiewały piosenki związane z nadejściem wiosny, świętami i obrzędami wielkanocnymi. 5-6 latki przygotowane do występu przez Iwonę Grygiel i Ewę Góral były gorąco i szczerze oklaskiwane przez zebranych.
Siedzący najbliżej występujących dzieci tradycję śmigusa mogli odczuć na własnej skórze i choć symbolicznie, to kilka kropel wody spadających na zebranych zarówno występującym jak i widzom sprawiły dużo uciechy.
Swój występ miały również dzieci ze Szkoły Podstawowej w Mąkoszycach, które pod opieką i przy akompaniamencie Jana Sowy, przebrane w kolorowe stroje przypomniały dawny ludowy zwyczaj wodzenia kogucika. Zwyczaj ten polegał na odwiedzaniu w okresie wielkanocnym gospodarzy z przyśpiewkami i życzeniami szczęścia i urodzaju, za co kogucik dostawał świąteczne przysmaki, wielkanocne baby, mazurki, ciasta, a czasem nawet pieniążki.
Komisja konkursowa  - Wojciech Jagiełłowicz – przewodniczący komisji, oraz członkowie Grażyna Lechowska, Alojza Czajka i Kazimierz Sobczak – miała niemały problem z wyłonieniem laureatów, ponieważ wszystkie prace były równie pięknie i starannie wykonane, kolorowe i pomysłowe.
Po naradzie jury doszło do wniosku, że wszystkim należą się pierwsze miejsca i nagrody, a przyznało tylko wyróżnienia w poszczególnych kategoriach.
W kategorii Publicznych Przedszkoli wyróżnienie zdobyły przedszkola w Lubszy i w Kościerzycach.
W kategorii Publicznych Szkół Podstawowych i Gimnazjum wyróżnienie za pisankę otrzymała Szkoła Podstawowa w Lubszy, wyróżnienie za palmę dostała Szkoła Podstawowa w Mąkoszycach, a za stroik wyróżnienie dostała Szkoła Podstawowa SPSK w Michałowicach.
W kategorii Świetlic Wiejskich wyróżnienie za stroik dostała świetlica w Lubszy, a za pisankę świetlica w Dobrzyniu.
W kategorii Kół Gospodyń Wiejskich wyróżnienie za stroik otrzymało KGW w Dobrzyniu, za palmę wyróżnienie dostało KGW w Rogalicach, za pisanki i ciasto wyróżnienie dostało KGW w Mąkoszycach i za ciasto wyróżnienie dostało KGW w Kościerzycach.
Rafał Ochociński