drukuj

 

Artykuły z numeru 7/2005 (45)

 


VIII Festiwal Piosenki Religijnej „Corda cordi”

Śpiewali na chwałę Boga

Nikt z organizatorów tegorocznej edycji Festiwalu Piosenki Religijnej „Corda cordi” nie spodziewał się tak wysokiej frekwencji uczestników. Do Brzegu bowiem zjechało z różnych regionów Polski (z woj. opolskiego, dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego) 423 uczestników Festiwalu, co stanowiło 54 podmioty wykonawcze.


Były więc dziecięce zespoły wokalne liczące nawet 40 uczestników. Wydawać się mogło jeszcze nie tak dawno, iż z chwilą wyjazdu z Brzegu jego pomysłodawcy i organizatora ks. Mariusza Bąkowskiego do Wrocławia, gdzie pełni posługę kapłańską, iż Festiwal przejdzie już do historii. Proboszcz parafii p.w. Św. Mikołaja ks. Zdzisław Pyszka jednak po rozmowach z dyrektorem Brzeskiego Centrum Kultury Adamem Bubiłkiem, który zapewnił dużą pomoc w realizacji tej imprezy uznał, iż „dobrych szyldów” się nie zdejmuje. Znacznej pomocy finansowej udzielił też burmistrz Brzegu Wojciech Huczyński, Urząd Marszałkowski w Opolu, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Brzegu, Starostwo Powiatowe, liczni sponsorzy, że wymienimy tu m.in. PWC „Odra” w Brzegu, Kancelarię Notarialną Danuty Klukacz, brzeskie apteki, piekarnie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Biuro Festiwalu „Wratislavia Cantans”. I tak, za sprawą nowo przybyłego do Brzegu ks. Jarosława Stefaniaka i „etatowego” przewodniczącego Komitetu Organizacyjnego, dyrektora Panoramy Racławickiej Romualda Nowaka, a także młodzieży, przy współpracy Brzeskiego Centrum Kultury bez jakichkolwiek przeszkód odbyła kolejna edycja tej uznanej już imprezy. Tak wiec 12-13 lutego br. w Brzeskim Centrum Kultury odbyła się znacząca, ze względów promocyjnych impreza muzyczna. Gwiazdą Festiwalu była Magda Anioł, która wraz ze znakomitym zespołem dała w sobotni wieczór przeuroczy koncert. Jury pod przewodnictwem ks. Mariusza Bąkowskiego przyznało Grand Prix dla zespołu „Attonare” z Komprachcic, którą w trakcie Koncertu Galowego wręczył burmistrz Brzegu Wojciech Huczyński. W kategorii zespołów dziecięcych I miejsce zdobyły Leśne Elfy, II miejsce – Aniołki – oba  zespoły z Lądka Zdroju, III miejsce – zespół z Namysłowa. Wyróżnienia otrzymały zespoły: Italia z Wierzbicy Górnej, C.A. Crazy Angels z Namysłowa i Józefinki – Miriam z Wrocławia. W kategorii solistów dziecięcych I miejsce zdobyła Jola Bielska z Wierzbicy Górnej, II - Mateusz Gancarczyk z Kędzierzyna-Koźla, III - Natalia Warzecha.

W kategorii zespołów młodzieżowych I miejsce zajął Corpus Dei z Wrocławia, II – zespół z Wołczyna, III – Adoramus z Ziębic. Wyróżnienia przyznano dla Laudate Dominum i brzeskich Biedronek.
W kategorii solistów młodzieżowych I miejsce uzyskała Diana Winiarska, II – Żaneta Kozoświst – obie z Brzegu, III – Agata Smędzik. Wyróżnienia jury przyznało dla Mart Dziaczuk i Sabiny Dąbrowskiej z Brzegu.
Nagrodę Marszałka Województwa Opolskiego za wyjątkową muzykalność i warsztat otrzymał Mariusz Kazubski, zaś za wrażliwość i wyjątkową interpretację uhonorowano Barbarę Mycko. Za oryginalną aranżację, choreografię i stroje oraz rozbawienie publiczności wyróżnienie otrzymał brzeski zespół Quatro Pattro.


Spotkanie w PWiK

8 lutego 2005 r. w siedzibie PWiK odbyło się spotkanie pracowników, działającej przy PWiK w Brzegu, Jednostki Realizującej Projekt ISPA (PIU) z burmistrzem miasta Brzegu Wojciechem Huczyńskim – nominowanym 9.12.2004 roku przez Ministra Środowiska Pełnomocnikiem ds. Wdrażania Projektu ISPA (MAO).


W trakcie spotkania szczegółowo przedstawiono rzeczowy i finansowy zakres projektu ISPA pn. „Oczyszczanie ścieków w Brzegu”. Burmistrza poinformowano o prowadzonych przez PWiK działaniach upowszechniających. Przedstawiono również aktualny stan przygotowania dokumentacji przetargowej kontraktów wykonawczych.
W dniach 17 i 18 lutego 2005 r. planowane jest spotkanie w Ministerstwie Środowiska w sprawie ustalenia ostatecznej formy Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia kontraktów budowlanych. Specyfikacje te wcześniej zaakceptował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska.
Tematem dyskusji były sprawy formalne m.in. gotowość gmin objętych Kontraktem nr 2 do przekazania gruntów pod budowę przepompowni ścieków. Identyfikując ewentualne zagrożenia we wdrażaniu projektu burmistrz Huczyński stwierdził, że przedłużający się proces poręczania przez gminy Skarbimierz, Lubsza i Olszanka pożyczki zaciąganej przez PWiK w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Opolu może powodować problemy w płynności finansowej Projektu.
Opracowanie - PIU


Insynuacje rzecznika

Pan Sławomir Mordka, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Brzeg - zapewne na polecenie swojego przełożonego - stawiając niegodne zarzuty wójtowi sąsiedniej gminy, tak się przejął swoją rolą, iż zapomniał o obowiązujących szczególnie urzędników, formach grzecznościowych. W tym przejęciu pomieszały się Panu Rzecznikowi słowa „porozumienie”, a „list intencyjny”, których znaczenie już wyjaśniał Pan Wójt Andrzej Pulit, ale dla Pana Sławomira Mordki nie stanowi to różnicy. Pan Rzecznik nieświadomie odwołuje się do tekstu „listu intencyjnego” oraz statutu związku nie wiedząc, że autorem tych zapisów jest Pan Wójt Pulit, który chciał uzmysłowić uczestnikom, że nadrzędnym celem jest zagospodarowanie terenu, a nie profity dla samorządu miasta Brzeg. Natomiast Pan Wójt jednoznacznie stwierdził, że odnosi się do wypowiedzi przedstawicieli miasta, a więc zarówno nieoficjalnych jak i oficjalnych na forum Rady Miasta. Pan Sławomir Mordka jak „papuga” powtarza stwierdzenie Pana Wójta, że żadna z gmin nie wyłożyła ani złotówki, ale jednocześnie zapomniał dodać, iż nie doszło do działalności związku na skutek zerwania obrad zgromadzenia przez przedstawicieli miasta. Pan Wójt Pulit był inicjatorem poszerzenia samorządności poprzez wprowadzenie demokracji bezpośredniej w jednostkach pomocniczych. Aktualnie na łamach „Panoramy Powiatu Brzeskiego” są publikowane plany finansowe tych jednostek, co stanowi tylko część siły sprawczej w naszym samorządzie, dlatego jeżeli ktoś marzy, że można zabrać obywatelom to, co słusznie im się należy jest w błędzie. W gminie Skarbimierz na pewno nie ma jakichś ciemnych sił demokracji, które mogłyby zmienić ten stan, nie pomogą w tym też czyny bezprawne jakie miały miejsce w grudniu na naszej sieci wodociągowej w kierunku Kruszyny. Z nieodpartej chęci Pana Rzecznika do złożenia „wyjaśnień” doszło do wyjątkowej „ściemy”, a może o to chodzi, aby urabiać „opinię publiczną”?
Małgorzata Kubik
Inspektor Urzędu Gminy Skarbimierz



Wyjaśnienie

W związku z upublicznionym na łamach prasy lokalnej pismem Wójta Gminy Skarbimierz pana Andrzeja Pulita z dnia 05.01.2005 roku skierowanym do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Ryszarda Kalisza, wyjaśniam:
· Nie jest prawdą, że Związek Międzygminny nie istnieje, bowiem jest wpisany do rejestru związków, a ponadto sam wójt Andrzej Pulit wnosi o wykreślenie związku z rejestru, co oznacza jego istnienie.
· Nie jest prawdą, że Związek nie podjął działalności bowiem wójt Andrzej Pulit przyznaje, że odbyły się trzy zgromadzenia Związku, w tym 16 marca 2001 roku, na którym to wójt Andrzej Pulit został wybrany przewodniczącym Zarządu Związku. Tym samym przyjął obowiązki kierowania organem wykonawczym Związku, czego później świadomie zaniechał.
· Nie jest prawdą, że przedstawiciele gminy Miasto Brzeg zerwali obrady Związku. Zaprotestowali oni jedynie wobec całkowitego lekceważenia zapisu listu intencyjnego zawartego pomiędzy Wojewodą Opolskim, Burmistrzem Miasta Brzeg i Wójtem Gminy Skarbimierz. Zapis ten brzmi: „2 Gmina Brzeg przekaże skomunalizowane mienie na własność Związku Międzygminnego INWESTKOM.” Również w statucie Związku INWESTKOM §20 mówi, że „Gmina Brzeg wniesie do związku mienie w tym nieruchomości położone w obrębie Skarbimierza Osiedle po wojskach Federacji Rosyjskiej przekazane jej przez Wojewodę w formie darowizny.” Niestety ówczesna gmina Brzeg (a dziś Skarbimierz) nie chciała zrealizować tych zapisów w dniu 11 maja 2001 roku co świadczy o faktycznych intencjach i jak i o wiarygodności deklaracji składanych przez tą gminę czy jej przedstawicieli.
· Nieznane są wyjaśnienia wojewody, o których informuje wójt Andrzej Pulit „że gmina Skarbimierz postąpiła zgodnie z jego intencją w sprawie przekazania terenu”. Szczególnie, że do dziś gmina Skarbimierz nie zrealizowała punktu 2 listu intencyjnego, pod którym również podpisał się Wojewoda Opolski.
· Rada Miejska w Brzegu nigdy nie procedowała nad uchwałą o wystąpieniu ze Związku INWESTKOM, a więc nigdy, wbrew twierdzeniom wójta Andrzeja Pulita, nie „odmówiła podjęcia takiej uchwały”.
· Całkowicie nieprawdziwa i wprowadzająca w błąd Ministra Ryszarda Kalisza jest insynuacja zawarta w liście wójta Andrzeja Pulita do ministra, że „Burmistrz Brzegu uznał, że należałoby utrzymać związek, aby mieć wpływ na politykę w sąsiedniej gminie, więc wystąpił do wojewody z interwencją.” Zadania Związku określa §4 Statutu i nie ma tam żadnego zapisu o wpływie na politykę w sąsiedniej gminie. Ponadto Burmistrz Miasta może jedynie mieć wpływ na politykę w gminie, w której jest Burmistrzem.
· Nieprawdziwe są informacje, że Burmistrz Miasta obecnej kadencji odmówił realizacji porozumienia międzygminnego w zakresie zaopatrzenia w wodę, po skomunalizowaniu na rzecz miasta wspólnego ujęcia wody.
· Nieprawdziwe są insynuacje wójta Andrzeja Pulita o tym jakoby Burmistrz Miasta wystąpił „do wojewody o „przymuszenie” gminy Skarbimierz do działalności w nieistniejącym związku”.
Prawdą jest natomiast to, że przewodniczącym Zarządu Związku został wybrany w roku 2001 pan Andrzej Pulit, który zgodnie z prawem pełni swą funkcję do dzisiaj.
Jednocześnie informuję, że burmistrz Brzegu Wojciech Huczyński wysłał stosowną odpowiedź na list wójta Andrzeja Pulita do Ryszarda Kalisza, szefa MSWiA.
Sławomir Mordka
Rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Brzegu



Z prac Zarządu Powiatu

Zarząd Powiatu obradujący w dniu 10.02. br. wizytował budowę hali sportowej w Grodkowie. W spotkaniu uczestniczył dyrektor firmy będącej głównym wykonawcą -Krzysztof Kubiak oraz dyrektor Liceum Ogólnokształcącego w Grodkowie Stanisław Krok. Główny wykonawca przedstawił zaawansowanie prac i zapewnił, że hala, jeśli będzie w pełni zapewniane finansowanie, zostanie ukończona do 15.08.2005 r. Wykonawca zapoznał zarząd również z trudnościami występującymi w realizacji budowy, które dotyczą budowy drogi wokół hali ze względu na niestabilny grunt czy problemu zakupu oświetlenia zaprojektowanego w 1998 r., a obecnie niedostępnego w sprzedaży. Przy tak ogromnej inwestycji trudności są nieuniknione i w miarę realizacji będą zdaniem wykonawcy usuwane przy udziale inwestora i projektantów.
***
Zarząd Powiatu wysłuchał planu finansowego BCM przedstawionego przez dyrektor Alicję Cierpiał na rok 2005, który wynika z kontraktu podpisanego z Narodowym Funduszem Zdrowia. Kontrakt opiewa na ponad 16.300 tys. zł. Według oświadczenia dyrektor BCM, plan finansowy jest trudny do realizacji, ale przy odpowiedniej dyscyplinie i kontroli wszystkich wydatków nie spowoduje narastania długu szpitala. Plany inwestycyjne BCM na rok 2005 dotyczą zakończenia budowy izby przyjęć, informatyzacji szpitala, zainstalowania windy w szpitalu i Zakładzie Opieki Leczniczej, wymiany stolarki okiennej, a także dalszego wyposażania szpitala w sprzęt medyczny. Zarząd zapewnił, że będzie popierał te plany i zgłaszał niektóre z nich do realizacji w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Województwa Opolskiego. Zarząd poparł również działania dyrekcji dotyczące przeniesienia administracji szpitala z budynku barakowego do budynku głównego.
***
Zarząd przyjął projekt uchwały Rady Powiatu dotyczący wyboru rewidenta do badania bilansu BCM za rok 2004. Na Sesji Rady Powiatu w dniu 24.02.br. zostanie przedstawiona propozycja wyboru jednego z sześciu oferentów, którzy złożyli oferty na realizację tego zadania.
***
Zarząd zapoznał się z informacją dyrektor Domu Pomocy Społecznej w Grodkowie Wandy Szczypel i dyrektora DPS w Jędrzejowie Jana Strzałkowskiego dotyczącą realizacji przez Domy Pomocy Społecznej programów naprawczych związanych z dostosowaniem jednostek do standardów Unii Europejskiej. Dom Pomocy Społecznej w Grodkowie spełnia już wszystkie wymogi nie posiada jednakże windy, a w DPS w Jędrzejowie ze względu na budynek podlegający konserwatorowi zabytków roboty przystosowujące obiekt do obowiązujących standardów są utrudnione. Rozwiązaniem byłaby budowa parterowego pawilonu, ze względu na brak środków jest to jednak niemożliwe. Zarząd zaopiniował pozytywnie dotychczasowe działania dyrekcji obu Domów Opieki Społecznej w celu dostosowania tych obiektów do obowiązujących standardów. Wyraził jednocześnie opinię, że obowiązujące normy są bardzo rygorystyczne, a ciężar dostosowania do nich budynków po raz kolejny został przerzucony na samorząd powiatowy, bez zapewnienia odpowiednich środków finansowych.
Brygida Jakubowicz


XII Spotkanie Przyjaciół

Już po raz dwunasty 10.02.2005 r. Dom Dziecka w Brzegu przygotował swoim przyjaciołom spotkanie z miłymi niespodziankami i podziękowaniami za dotychczasową pomoc i opiekę. Cytując słowa dyrektor placówki Beaty Stempniak „dzieci przebywając w Domach Dziecka doznały wiele zła i dlatego oczekują pomocy, a wszyscy obecni na spotkaniu wnieśli niewidzialny wkład w odnowienie wiary skrzywdzonego dziecka w dorosłego człowieka”. Jak co roku wychowankowie przedstawili program artystyczny z kabaretem, tańcami break dance i śpiewem, udowadniając, że bardzo wiele potrafią, są zdolne i chętne do artystycznej pracy. Słowa uznania należą się też ich opiekunom za przygotowanie tak pięknego programu. Dyrektor Beata Stempniak podziękowała przedstawicielom firm za pomoc wymieniając takie firmy jak: hurtownia Amigo reprezentowana przez Helenę Ołubczyńską, rzeżnia „Jakub”- reprezentowana przez Klemensa Jakubowskiego, apteka „Millenium”, Piomar, PWC „Odra”, EKO, piekarnia w Brzezinie, firma pana Bernarda Oestreichera, firma pana Marka Czajdy, sklepy „Plus”, „Marco”, „Roan”, Ambrozja, Samex, Hurtmet, Klonex, Bricomarche, PZU w Brzegu i wiele innych.
Na spotkaniu obecni byli: dyrektor PCPR – Aleksander Podgórny, pełnomocnik starosty ds. Promocji Powiatu Brygida Jakubowicz, księża z parafii p.w. Miłosierdzia Bożego, była dyrektor placówki Emilia Żymańczyk, komendant OHP z Brzegu Marek Ściślak, oraz przedstawiciel Koła Młodych Demokratów z Nysy.
Pracownicy Domu Dziecka przedstawili swoje osiągnięcia pedagogiczne, mówiono o Punkcie Wspierania Rodzin działającym przy placówce, prowadzonych zajęciach terapeutycznych z pedagogiem i psychologiem, oraz o problemie usamodzielniania się wychowanków i wiążącym się z tym oddaniem do użytku mieszkania chronionego, w którym od marca zamieszkają wychowankowie, którzy wkraczają w dorosłe życie.
Tego typu spotkania potrzebne są nie tylko dla dzieci, dzięki takim właśnie wydarzeniom warto po prostu żyć, dlatego, że pomoc innym motywuje do jeszcze większej pomocy.
Brygida Jakubowicz


Dwa dni trwała konferencja stu dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych (w tym szkół niepublicznych), oraz wizytatorów województwa opolskiego, zorganizowana w Brzegu przez opolskiego kuratora oświaty Franciszka Minora, przy współudziale Starostwa Powiatu Brzeskiego i Zespołu Szkół Ekonomicznych.

48 godzin dla oświaty

4 lutego  dyrektorzy obradowali w Zamku Piastów Śląskich. Konferencję otworzył starosta powiatu brzeskiego Stanisław Szypuła. Głównym tematem spotkania była nowa matura. Jej zasady przybliżyła zainteresowanym Barbara Josiak p.o. dyrektora Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej z Wrocławia.
Dyrektorzy w dyskusji, która się wywiązała po wystąpieniu dyrektor Josiak zgłosili, że należy dokonać jak najszybszych zmian w podstawach programowych, aby dostosować je do nowej matury. Obecnie uczniowie muszą być bardzo wszechstronni i są przeciążeni materiałem. Wątpliwości dotyczyły też terminu dostarczania pytań egzaminacyjnych do matury, które mają dotrzeć pocztą kurierską nad ranem w dniu matury. Niektóre placówki nie dysponują odpowiednią ilością sprzętu, do odtworzenia płyt CD z pytaniami (odtwarzacze muszą być uruchomione jednoczesne na każdej sali, a np. w przypadku Zespołu Szkół Ekonomicznych w Brzegu nową maturę zdaje trzy klasy, pięć starą plus dwie klasy wydziału zaocznego, taka sytuacja występuje również we wszystkich liceach). W skład każdej komisji musi wejść nauczyciel obcej szkoły, a nie może w niej zasiadać nauczyciel przedmiotu ani wychowawca klasy, ponadto w komisji mogą zasiąść obserwatorzy.
Utrudnienia mogą wystąpić w czasie matury z języka obcego, gdyż pytania z odtwarzacza muszą być dokładnie słyszalne w każdej części sali, co wykluczy maturę w dużych pomieszczeniach. Wątpliwości było o wiele więcej. W naszym powiecie sytuacja jest o tyle prostsza, że jak poinformował starosta Stanisław Szypuła, każda  państwowa szkoła ponadgimnazjalna otrzyma dodatkowo z rezerwy budżetowej 10 tys. zł., na zakup potrzebnego sprzętu np. zegarów, ksero czy odtwarzaczy DVD i CD.
W drugiej części spotkania Jadwiga Fatyga - konsultant WOM omówiła problematykę związaną z obchodami przypadającego w b.r. Europejskiego Roku Edukacji Obywatelskiej. Po obiedzie gości oprowadził po zamku dyrektor Muzeum Piastów Śląskich Paweł Kozerski. Drugi dzień konferencji zdominowały tematy związane z rekrutacją do szkół ponadgimnazjalnych, konstruowaniem wewnątrzszkolnego systemu zapewnienia jakości i omówieniem zmian w prawie oświatowym. Zarówno piękny brzeski zamek jak i doskonała organizacja konferencji tak przypadły dyrektorom do gustu, że zaproponowali, aby następne spotkanie z kuratorem odbyło się również w Brzegu, tuż po nowej maturze w czerwcu 2005 roku.
Brygida Jakubowicz


Maskarada w akcji<>
<>
Przy Publicznej Szkole Podstawowej nr 3 w Grodkowie od kilku lat w ramach zajęć pozalekcyjnych prowadzone jest kółko teatralne pod nazwą Maskarada. Początkowo pomysł na teatr zrodził się z chęci aktywizowania dzieci i sprawienia im przyjemności. Jednak bardzo szybko dostrzegłyśmy ogromne walory wychowawcze, kształcące, czasami wręcz terapeutyczne przygotowanych przedstawień. Poczucie wspólnej odpowiedzialności, samodyscyplina, koncentracja uwagi, konieczność pamięciowego opanowania czasem długich i niełatwych tekstów, radzenie sobie z sytuacją stresową w czasie przedstawień i wreszcie nie punktowana oceną satysfakcja z wykonanej pracy – wszystko to powodowało, że teatr okazał się znakomitym treningiem emocji, zachowań społecznych i intelektu. Stał się też szansą na odniesienie sukcesu przez dzieci mające trudności z wykazaniem się w innych dziedzinach, ujawnił prawdziwe talenty, wykreował możliwość obdarowania najbliższych czymś nie materialnym, a przecież o ileż cenniejszym, bo zrodzonym z własnego twórczego wysiłku. W ciągu kolejnych lat stażu kółko teatralne pod naszą opieką  wykonało i przedstawiło   wiele widowisk między innymi: „Leśne Igrzyska”, za które na Wojewódzkich Spotkaniach Amatorskich Teatrów Lalek – Strzelce Opolskie w listopadzie 2004r zespół otrzymał I wyróżnienie; „Anioł to ogłosił Wam” - jasełka I miejsce w X Rejonowym Przeglądzie Teatrów Jasełkowych  Ozimek 2005.

<>Jest tak dużo pozytywnych skutków pracy nad twórczością teatralną, że nie sposób wymienić ich wszystkich. Działalność twórcza dzieci w teatrze oddziaływuje na ich rozwój  we wszystkich możliwych sferach. Daje małym aktorom ogromną  satysfakcję, pozwala osobom nieśmiałym na wcielenie się w postacie, w których roli nigdy nie zdecydowałyby się wystąpić.
<>Mobilizacją do dalszej pracy są nie tylko odnoszone sukcesy ale także życzliwość i sympatia organizatorów przeglądów. Szczególnie chciałyśmy docenić przegląd w Strzelcach Opolskich gdzie organizatorzy, a także komisja , w której często zasiadają aktorzy opolskich teatrów doceniają pracę nie tylko instruktorów ale i małych artystów zaangażowanych w twórczość teatralną.
<>
<>Dobra zabawa, zdrowa rywalizacja, kompetentna komisja, wysoki poziom innych spektakli uczestniczących w przeglądach wymaga od nas jako animatorów teatru szkolnego ciągłego poszukiwania nowych tematów na spektakle, a także niepowtarzalnych rozwiązań technicznych, choreograficznych i kostiumowych w co z pasją włączają się dzieci.
<>
<>
M. Antoniewicz, T. Laszkiewicz


Połączyła ich wspólna pasja

Sport grodkowski zawsze stał piłką ręczną i piłką nożną. Kolejne roczniki obu grodkowskich klubów, kiedy kończyły aktywną grę w klubie szukały zajęcia w trakcie tzw. „sportowej emerytury”. Tak więc samo „zawieszenie butów na kołku” nie było całkowitym rozbratem z ulubioną dyscypliną.

Pasjonaci jednej i drugiej dyscypliny założyli koła seniorów, coś na wzór klubu weterana. Opłacają składki, organizują spotkania, trenują, jeżdżą na turnieje oldboyów. Szukają możliwości dalszych, już nie tak intensywnych spotkań. To sposób na to by panom po czterdziestce i po pięćdziesiątce szybciej krążyła krew, by wypocili w parkiet lub w murawę litry potu, by nie musieli myśleć o widmie zawału i wreszcie po to by przyjaźnie zawiązane na boisku kwitły dalej w spotkaniach nie tylko towarzyskich. Szczególną aktywność wykazują w tym zakresie oldboye piłki ręcznej, którzy nawiązali kilka lat temu udane kontakty ze swoimi odpowiednikami z Hamburga. Grodkowscy szczypiorniści zaliczyli już kilka turniejów międzynarodowych  w Hamburgu, skąd zawsze wracali albo jako zwycięzcy  albo w granicy miejsc na pudle. Oldboye z Hamburga już kilkakrotnie byli w Grodkowie biorąc udział również w turniejach. W ostatni piątek będąc w drodze na turniej odbywający się po sąsiedzku w woj. dolnośląskim zawitali również do Grodkowa. Szczególnie zależało im na spotkaniu z władzami miasta, by dowiedzieć się o możliwości odbycia kolejnego turnieju w nowo budowanej hali sportowej. Burmistrz odpowiedział dyplomatycznie, że wszystko zależy od tempa prac na obiekcie. Turniej ma się odbyć pod koniec sierpnia. Na spotkaniu goście otrzymali pamiątkowe foldery o Grodkowie, a szef hamburskiej ekipy rysunek na szkle z jedną z historycznych wież grodkowskich. Wieczorem w hali sportowej rozegrane zostały dwa sparingi gości . Jeden z młodą drużyną Olimpu Grodków a drugi z grodkowskimi oldbojami. I co ważne choć walczono zawzięcie o każdą piłkę, to nie wynik był w obu przypadkach najważniejszy, ale chęć wzajemnego spotkania. Szczególnie ten drugi typowo oldboyowy sparing był autentycznym spotkaniem przyjaciół, o czym świadczyć mogły niezwykle wylewne przywitania sportowców, które zawsze okraszone były wykonaniem serdecznego „misia” na powitanie.
Janusz Rzepkowski


Lewińskie spotkanie

Dyrektorzy szkół podstawowych i gimnazjów gmin Lewin Brzeski, Olszanka i Grodków  w ostatni wtorek spotkali się w gimnazjum w Lewinie Brzeskim ze st. wizytatorem Kuratorium Oświaty  J. Paprotnym celem dokonania podsumowania nadzoru sprawowanego za I półrocze roku szkolnego 2004/2005.

Przybyli szefowie placówek oświatowych z niekłamanym zachwytem podziwiali prezentowane przez gospodarza, dyrektora lewińskiego gimnazjum Andrzeja Kostrzewę kolejne sale obiektu, pomieszczenia socjalne w przepięknym zamku. Wszyscy byli pod ogromnym wrażeniem nowoczesnego wyposażenia szkoły, które w sposób niezwykle harmonijny współgra z historyczną architekturą wnętrz. Funkcjonalność rozwiązań, przestrzeń, poszanowanie mienia, od niedawna pełny monitoring obiektu - to wszystko robi wrażenie. Zadziwia zwłaszcza ogromne tempo prowadzonego przed kilku laty remontu. Przedstawiona gościom kronika podnoszenia zamku z ruin dawała szczególny obraz, jak można podnieść z niebytu tak piękny obiekt. W jednej z sal  zaprezentowano wystawę historii miejscowej parafii oraz jubileusz jej aktualnego proboszcza. Wspaniałe szaty liturgiczne, przepiękne kolorowe, historyczne mszały oraz  kronika samej parafii a także przedmioty historyczne budziły ciekawość zwiedzających.
Padało wiele pytań związanych z prowadzeniem tak niezwykłego obiektu i wynikających stąd możliwości pozyskiwania dodatkowych środków ale też i ogromnej odpowiedzialności za jakość i stan budowli. Jeśli chodzi o meritum spotkania, to szczególne akcenty padały na to, w jaki sposób prowadzony jest w placówkach nadzór wewnętrzny i zewnętrzny oraz, co z niego bezpośrednio wynika. Omawiano wyniki niektórych przeglądów, mówiono o przestrzeganiu prawa oświatowego. Planowano również przeprowadzanie badania jakości pracy szkół w perspektywie roku 2004/05 oraz 2005/06. W spotkaniu uczestniczyła również dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Brzegu, która omówiła zasady udzielania uczniom i rodzicom pomoc psychologiczno-pedagogicznej i uwarunkowania prawne jakie muszą być przy tym spełnione. Podała też propozycje szkoleń i warsztatów dla rad pedagogicznych. Na koniec spotkania zarówno prowadzący je Wizytator J. Paprotny, jak i wszyscy dyrektorzy, wyrazili serdeczne podziękowania dyrektorowi Kostrzewie za niezwykle ciepłe, serdeczne przyjęcia i wspaniałą atmosferę zebrania.
Janusz Rzepkowski


Prawie dwa miliony euro ze środków Unii Europejskiej oraz budżetu państwa przeznaczono w tym roku w ramach Programu Phare 2002 RZL na przeciwdziałanie bezrobociu w naszym regionie. Udział w rozpoczynającym się wkrótce cyklu szkoleń to ogromna szansa dla osób bezrobotnych na znalezienie nowej pracy lub założenie własnej firmy - również dla bezrobotnych z powiatu brzeskiego.

Phare 2002 RZL szansą dla bezrobotnych

Program pod nazwą „INNOWACJA W SŁUŻBIE DOBRZE WYKSZTAŁCONEGO SPOŁECZEŃSTWA REGIONU OPOLSKIEGO, ROZWÓJ ZASOBÓW LUDZKICH PHARE 2002” jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Opolu. Jego formalne otwarcie nastąpiło w miniony czwartek w opolskim Hotelu „Mercure” podczas konferencji z udziałem marszałka województwa Grzegorza Kubata, konsula generalnego Austrii Hermine Popeller, prezesa Bit Schulungscenter GmbH (firma - lider projektu) Stephana Stichera oraz opolskich przedsiębiorców i dyrektorów Powiatowych Urzędów Pracy. Brzeski PUP reprezentował dyrektor Zbigniew Kłaczek. W trakcie konferencji jej uczestnicy zapoznali się z założeniami tegorocznego projektu.
Nowe kwalifikacje
- W ramach programu przeprowadzony zostanie cykl szkoleń, których celem jest przeciwdziałanie bezrobociu oraz łagodzenie skutków restrukturyzacji sektorowej w województwie opolskim - o szczegółach programu poinformował zebranych Jacek Suski, dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Organizacja szkoleń umożliwi ich uczestnikom zdobycie nowych oraz doskonalenie już posiadanych kwalifikacji, co zwiększa szanse na zdobycie nowej pracy. Ogromne znaczenie ma fakt, że szkolenia - podobnie jak w roku ubiegłym - będą prowadzone przez starannie wyselekcjonowanych, doświadczonych trenerów o najwyższych kwalifikacjach.
Program składa się z dwóch podprojektów. W ramach pierwszego pt. „Szkolenie dla osób bezrobotnych i zagrożonych utratą pracy” przeszkolonych zostanie 1988 osób, z czego 40% stanowić będą kobiety. Podprojekt obejmuje m.in. kursy w zakresie obsługi komputera oraz administracji biurowej, kursy językowe, szkolenia w branży budowlanej, kursy dla potrzeb przemysłu z uwzględnieniem transportu.
Szkolenia w podprojekcie drugim – pod nazwą „Promowanie przedsiębiorczości” - obejmą 200 osób, w tym również 40% kobiet. Podprojekt jest adresowany do tych, którzy chcą podjąć samodzielną działalność gospodarczą. Uczestnicy szkoleń będą tu mogli skorzystać z bezpłatnego wsparcia przy wdrożeniu w życie swojego pomysłu na prowadzenie firmy, zdobędą m.in. wiedzę na temat opracowania biznesplanu, przygotowania planów inwestycyjnych oraz finansowych, planowania wydatków i wpływów, zaplanowania obrotów.
Nowe perspektywy
Realizatorzy tegorocznego programu zakładają, że efektem szkolenia w ramach podprojektu pierwszego będzie podjęcie pracy przez co najmniej 600 osób, natomiast po przejściu szkoleń w podprojekcie drugim działalność gospodarczą podejmie 60 osób. Czy jest to realne? Jak najbardziej - dowiodły tego choćby rezultaty zeszłorocznych szkoleń w ramach Programu Phare 2001, po zakończeniu których ze wszystkich pośredniaków w województwie wyrejestrowało się 435 osób, natomiast 34 założyły własne firmy. A trzeba podkreślić, że w szkoleniach zeszłorocznych wzięło udział mniej, bo około 1300 osób.
Z bezpłatnych szkoleń mogą korzystać osoby bezrobotne oraz zagrożone bezrobociem (czyli takie, które otrzymały wypowiedzenia) z terenu województwa opolskiego. Również mieszkańcy terenów rolniczych oraz miast do 50 tys. wraz z członkami ich rodzin, legitymujący się dochodem nie większym niż 5 ha przeliczeniowych. Oznacza to w praktyce, że otwartą drogę do szkoleń ma bardzo wiele osób - muszą tylko wypełnić formularz zgłoszeniowy i przejść procedurę naboru.
Marek Brodowski

Wszystkie osoby zainteresowane udziałem w programie mogą się zgłaszać do Powiatowego Urzędu Pracy w Brzegu (ul. Armii Krajowej 2, tel. 416-44-59). Szczegółowych informacji  na temat szkoleń udziela także Biuro Projektu w Opolu (ul. Reymonta 29, tel. 441-31-30, 441-31-31).



Radosny finał dziecięcego karnawału 2005

6 lutego 2005 roku sala internatu Zespołu Szkół Ekonomicznych Brzegu była wypełniona dziećmi i rodzicami po brzegi. Na ostatnim balu karnawałowym w tym roku bawiło się 250 dzieci. Organizacją imprezy karnawałowej dla dzieci z różnych środowisk brzeskich zajęła się Grupa Inicjatywna Kobiet działająca przy Radzie Miejsko – Gminnej SLD w Brzegu pod przewodnictwem Barbary Dębskiej. W skład Grupy wchodzą również: J. Drop, H. Januszewska, E. Kużdżał, N. Nawrocka, H. Prymula, B. Rogowska oraz A. Ulman. Ponadto pomocy udzielili Panowie: R. Karlikowski, B. Tyczyński, A. Semeniuk oraz K. Leroch. Dzieci do zabawy zachęcał bawiąc, prowadząc korowody i konkursy zespół Jacka Ochmańskiego z BCK wspomagany przez Roberta Sochę – kierownika Domu Kultury w Karłowicach. Było hucznie, gwarnie i bardzo kolorowo. Większość dzieci ubrana była w przepiękne kreacje: księżniczek, królowych, wróżek, rycerzy i leśnych zwierzątek. Zabawa była przednia, nie zabrakło nagród, słodkiego poczęstunku w przerwach między tańcami. Szalone karnawałowe pląsy zakończono rozdaniem paczek przez św. Mikołaja. Zmęczone, ale zadowolone dzieci skandowały „… do zobaczenia za rok!...”
Inicjatorki zabawy karnawałowej dla dzieci składają serdeczne podziękowania członkom i sympatykom SLD. Pod hasłem „Wszystkie dzieci są nasze” udało się zebrać spore fundusze na organizacje i przeprowadzenie zabawy. Na zakup paczek złożyli się członkowie brzeskiego SLD: Koła 1, 2, 4, 6 i 7, miejscy i powiatowi radni SLD, a także opolscy parlamentarzyści SLD.
Sponsorami byli: Starostwo Powiatowe w Brzegu, Wojewódzki Komitet Wykonawczy przy Radzie Wojewódzkiej SLD w Opolu, Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Brzegu, Przedsiębiorstwo wyrobów Cukierniczych „Odra” Brzeg, Fabryka Maszyn Rolniczych „Agromet” Brzeg, Supermarket „Intermarche” w Brzegu, Firma Remir – Market „Jolanta” państwa Jolanty i Jana Jagerów.
Część nagród sponsorował Urząd Marszałkowski w Opolu oraz osoby prywatne: J. Drop, H. Januszewska, B. Dębiska, K. Pietrzak. W imieniu dzieci wyrażamy wszystkim tym osobom i instytucją szczególne podziękowania. Podziękowania należą się także Pani dyrektor ZSE w Brzegu Marii Pyra i kierownikowi internatu – Stanisławowi Zawadzkiemu za nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń, a także dyrektorowi BCK, panu Adamowi Bubiłkowi za owocną współpracę.
Halina Prymula


Papieskie wizyty

Migawki dokumentacyjne z dwóch ostatnich pielgrzymek Jana Pawła II do Polski możemy zobaczyć na fotografiach Andrzeja Winiarza zatytułowanych „25 lat Pontyfikatu”. Wrocławianin pokazuje na barwnych zdjęciach swoją osobistą dokumentację z tych pielgrzymek. Zobaczymy zbliżenia twarzy Ojca Świętego, licznych pielgrzymów i dziennikarzy. Pięknie przystrojone ołtarze, miasta i trasy, okolicznościowe transparenty. Licznie przybyli widzowie na wernisaż w dniu 11 lutego mogli porozmawiać z autorem o jego pasji. Jedynie w bezpośredniej rozmowie można było się dowiedzieć czegoś więcej o nim  i jego zdjęciach. Bowiem podczas krótkiego otwarcia autor nie był zbyt rozmowny. Rozpoczęto wysłuchaniem fragmentu przemówienia Jana Pawła II na warszawskim Placu Zwycięstwa w czerwcu 1979 roku podczas I Pielgrzymki do Ojczyzny. Wprowadzenia dokonał Tomasz Fronckiewicz. Pośród gości byli przedstawiciele władz naszego miasta, a także z Wrocławia. Wystawa mogła powstać dzięki licznym sponsorom. Szkoda, że te stricte dokumentacyjne zdjęcia pozbawione są opisów, bowiem nie każdy z nas był np. w Kalwarii Zebrzydowskiej, czy Nowym Sączu lub na krakowskich błoniach, by rozpoznać te obrazki. Można mieć drobne zastrzeżenia do kadrowania niektórych zdjęć, ale, gdy się fotografuje takie zdarzenie, to nieraz ręka drży. Znam to uczucie m.in. z Oświęcimia, Krakowa, Częstochowy, Katowic-Muchowca, gdzie też był już „Papież-Wojtyła” i ja z aparatem fotograficznym. Na zdjęciach widzimy przepiękną pogodę i uśmiechy na twarzach pielgrzymów i dostojnego gościa. Zajrzyjmy więc koniecznie do Galerii Sztuki Współczesnej Brzeskiego Centrum Kultury w miejskim Ratuszu.
Jan Janota


Marek Sidor nowym przewodniczącym TRZB - Podziękowania dla Jana Pikora - Kadencja zarządu potrwa 4 lata

Liczą się w środowisku

Towarzystwo Rozwoju Ziemi Brzeskiej powstałe w marcu 1998 roku jest w Brzegu postrzegane jako jedna z najaktywniejszych organizacji społecznych. Chociaż wyrzeka się partyjności, to jest nią po trosze. Świadczy o tym m.in. udział w wyborach samorządowych i duża aktywność radnych z  tej listy w radach miasta i powiatu. Po siedmiu latach dobrze zorganizowanej działalności można już pokusić się o stwierdzenie, że Towarzystwo ma na swym koncie szereg znaczących dla środowiska osiągnięć.
Wylicza je Jan Pikor
kończący obecną kadencję przewodniczący. Przede wszystkim w zakresie aktywizacji przedsiębiorczości małych i średnich firm. We współpracy z burmistrzem na dobrej drodze jest utworzenie inkubatora przedsiębiorczości, utworzenie punktu konsultacyjnego dla małych i średnich firm, poradnictwa w zakresie korzystania z funduszy pomocowych, nawiązanie kontaktów z Opolską Izbą Gospodarczą, współpraca ze starostwem i Domem Współpracy Polsko-Niemieckiej. Niestety, są też porażki. Nie udało się utworzyć forum i klubu przedsiębiorczości Ziemi Brzeskiej. Natomiast na podkreślenie zasługuje działalność charytatywna, w dziedzinie opieki społecznej, zdrowia i ochrony środowiska. Do tradycji weszły charytatywne bale karnawałowe, z których dochód przeznacza się na pomoc biednym dzieciom (książki, paczki choinkowe, kolonie). Np. w latach 2003 – 2004 uzyskano 8 tys. zł, a w roku bieżącym – 5.250 zł. Dla dzieci są organizowane  zajęcia rekreacyjno – sportowe. Odnotowuje się żywe zainteresowanie i współpracę z Brzeskim Centrum Medycznym. Szczególnie aktywni w tej dziedzinie są przedstawiciele środowiska medycznego lekarze Marek Bratkowski, Roman Barabach, dyr. Alicja Cierpiał. Ma również swoje zdobycze zespół  oświatowy – kontynuował działalność punkt konsultacyjny dla nauczycieli, radni Towarzystwa uczestniczyli w pracach zdążających do utworzenia gimnazjum integracyjnego w Szkole Podstawowej nr 8. Towarzystwo wspiera budowę sali gimnastycznej przy PSP nr 3. Na podkreślenie zasługuje duża aktywność radnych z ramienia TRZB – Jana Pikora, Henryka Wujka, Andrzeja Jędrzejko, Pawła Koryckiego, Marka Bratkowskiego. Radni składali szereg różnych projektów uchwał i uczestniczyli w podejmowaniu decyzji. Np. o wykupie mieszkań za 5 – 10 proc. wartości, przekształcenia prawa użytkowania na prawo własności (1 proc. kosztów). Ustalono formę wyróżnienia i uhonorowania w postaci Złotych Kotwic dla najwybitniejszych i zasłużonych postaci ze środowiska (co dwa lata). To tylko wybrane przykłady działalności.
Koniec kadencji
Dobiegła końca kolejna kadencja władz TRZB więc na 10 bm. zwołano walne zgromadzenie sprawozdawczo - wyborcze. Prowadził je Henryk Wujek. Natomiast Jan Pikor złożył sprawozdanie z działalności Towarzystwa, Regina Tworowska ze stanu finansów, a Zbigniew Kawecki z działalności Komisji Rewizyjnej. W dyskusji poruszono kilka problemów. Zabrali głos Wiesław Kafel, Ryszard Olszewski – na temat złego funkcjonowania edukacji w szkołach zawodowych, Walerian Twardzik – pozyskiwać do pracy społecznej młodzież, założyć stronę internetową, uaktywnić współpracę z prasą, Regina Tworowska – zadbać w mieście o porządek, ustalić odpowiedzialnych gospodarzy za swoje tereny i korygować ich poczynania. Dyrektor Alicja Cierpiał przedstawiła zabiegi kierownictwa BCM o pozyskanie nowego sprzętu medycznego (skutecznie), a także poinformowała o obecnym korzystnym wyniku finansowym BCM. Mimo wszystko szpital obciążony jest (dawnymi) długami w wysokości 8,5 mln zł.
Podziękowania
Przewodniczący Pikor podziękował tym, którzy przez wiele lat wydatnie pomagali w pracy organizacji. Obecnym na zebraniu wyróżnionym wręczono dyplomy z podziękowaniami. Otrzymali je: Cecylia Zdebik, Krystyna Łaszewska, Marek Scelina, Zdzisław Lubera. Zarząd TRZB uzyskał absolutorium.
Wybory
Podczas zgłaszania kandydatów na przewodniczącego i członków zarządu zabrał głos Jan Pikor, który oświadczył, że postanowił nie ubiegać się ponownie o stanowisko przewodniczącego, bowiem uważa, że czas na pokoleniową zmianę, a poza tym życie stawia nowe wyzwania i w związku z tym potrzebny jest taki przewodniczący, który mocno jest osadzony w sprawach gospodarczych. Wysunięto zatem kandydaturę Marka Sidora, który był pierwszym przewodniczącym Towarzystwa. W wyniku tajnego głosowania został on wybrany (jako jedyny kandydat) na przewodniczącego TRZB. W skład zarządu weszli: Regina Augustowska-Tworowska, Zdzisław Bagiński, Krzysztof Baran, Paweł Korycki,  Wiesława Kostrzewa – Andros, Jan Pikor, Henryk Szostek, Walerian Twardzik, Jan Wróblewski, Henryk Wujek. Do Komisji Rewizyjnej weszli: Zbigniew Kawecki - przewodniczący, Kazimierz Chruszczewski, Emilia Żymańczyk – członkowie. Zarząd ukonstytuuje się na swym pierwszym posiedzeniu. Ustępującemu przewodniczącemu Janowi Pikorowi serdecznie podziękowano z owocna pracę i wręczono wiązankę kwiatów. Towarzystwo będzie pracowało według nowego statutu, który przewiduje 4 – letnią kadencję. Poszerzono cele działalności m.in. na problemy związane z ochroną środowiska. Przedstawiono również kierunki działania na lata 2005 – 2008.
Tadeusz Bednarczuk


Pierwszy pociąg z Nysy do Brzegu ruszył po pięciu latach przerwy o świcie w poniedziałek 7 lutego.

Jedzie pociąg z daleka

Z takim hasłem na transparencie pierwszy po pięciu latach pociąg przywitali na swojej stacji uczniowie ze szkoły w Olszance. Pociąg przyjechał punktualnie, zgodnie z rozkładem jazdy, kilka minut po godzinie 7.00. 


Mimo bardzo dużego mrozu witających skład było znacznie więcej, a w pociągu był wójt gminy Zbigniew Furs i przewodniczący Rady Gminy Zbigniew Sawicz. Pasażerów też było znacznie więcej, bo aż 52.
- Od dnia dzisiejszego uruchomiliśmy dwie pary pociągów z Nysy do Brzegu i mamy nadzieję, że podróżni docenią nasze starania i wrócą – mówi Jolanta Kościukiewicz, naczelnik sekcji przewozów pasażerskich w Nysie. Czy pociągi będą jeździć, zależy od pasażerów. To ich liczba zadecyduje o utrzymaniu linii. Na razie jeździć będzie lokomotywa i jeden wagon. Gdyby miejsca zabrakło, kolejne wagony będą dostawiane. W przyszłości może będzie szynobus wzorem Czechów, którzy też są zainteresowani funkcjonowaniem linii. W pociągu był starosta Jesenika Jiri Kratky.
- Dopiero marzec pokaże jak to będzie, kiedy po feriach wróci młodzież i studenci. Od dziś ta kolej jeździ i mam nadzieję, że będzie funkcjonować – mówi Jolanta Kościukiewicz.
Na dworcu w Brzegu na podróżnych czekała orkiestra dęta z Brzeskiego Centrum Kultury. Na peronie uroczystego przecięcia wstęgi otwierającej wznowione połączenie dokonali: przedstawiciele władz samorządowych miasta - w tym burmistrz Brzegu Wojciech Huczyński, marszałek województwa opolskiego Grzegorz Kubat oraz starosta powiatu brzeskiego Stanisław Szypuła, który pierwszym pociągiem odbył podróż z Grodkowa do Brzegu.
Rafał Ochociński



Wieści z gminy Olszanka

Nowa fundacja
Rada Gminy Olszanka podczas sesji, która odbyła się we wtorek 8 lutego, stosunkiem głosów 8 za, 5 przeciw, uchwaliła powołanie do życia fundacji “Dobra Szkoła”, która ma od przyszłego roku szkolnego przejąć zarządzanie szkołami i przedszkolami w Michałowie, Jankowicach Wielkich i Przylesiu. Celem powołanej fundacji będzie poprawa funkcjonowania oświaty w gminie, której koszty funkcjonowania są obecnie o 1,5 mln zł wyższe niż otrzymywane na ten cel pieniądze z subwencji oświatowej. Reformą nie zostanie objęty Zespół Szkolno - Przedszkolny w Olszance, w skład którego wchodzi: Publiczne Gimnazjum, Szkoła Podstawowa, Publiczne Przedszkole w Olszance i w Krzyżowicach, gdyż obowiązujące przepisy nie pozwalają na oddanie w zarząd fundacji wszystkich szkół. Uchwała została podjęta po wnikliwej analizie funkcjonowania szkół pod zarządem podobnych fundacji czy stowarzyszeń w województwie dolnośląskim. Więcej na temat funkcjonowania Fundacji “Dobra Szkoła” w gminie Olszanka za tydzień.
Patera dla szkoły
Pamiątkowa patera i sprzęt sportowy to nagrody dla Publicznej Szkoły Podstawowej w Olszance za zajęcie bardzo wysokiego drugiego miejsca we współzawodnictwie sportowym szkół województwa opolskiego w roku 2004. Rok 2004 przez Parlament Europejski był  ogłoszony Europejskim Rokiem Edukacji poprzez Sport – EYES 2004. Celem EYES 2004 było zwiększenie świadomości organizacji edukacyjnych i sportowych co do potrzeby współpracy na rzecz rozwoju edukacji poprzez sport i jej europejskiego wymiaru, wykorzystanie wartości, jakie niesie ze sobą sport w pogłębianiu wiedzy i podnoszeniu kwalifikacji edukacyjnych. Nagroda w klasyfikacji szkół ze środowiska wiejskiego ufundowana przez Urząd Marszałkowski została wręczona podczas uroczystości podsumowującej Rok Edukacji poprzez Sport – EYES 2004, która odbyła się w Strzelcach Opolskich w połowie grudnia 2004 roku. Na sukces ten złożyły się wysokie wyniki osiągnięte w tenisie stołowym i lekkiej atletyce na szczeblu wojewódzkim i ogólnopolskim (złote, srebrne i brązowe medale mistrzostw województwa).
Tenisistki z PSP w Olszance bezkonkurencyjne
W finale wojewódzkim o Puchar Przewodniczącego Wojewódzkiego Szkolnego Związku Sportowego w Opolu  w tenisie stołowym w kategorii szkół podstawowych bezkonkurencyjne w dwóch kategoriach wiekowych okazały się zawodniczki z Olszanki. W zawodach, które odbyły się 6 lutego w Zawadzkiem, Olszankę reprezentowały Jagoda Kawula i Katarzyna Skotnicka, rocznik 1992 – 93, oraz Katarzyna Iwasyszyn, Małgorzata Kawula i Natalia Sługocka, rocznik 1994 i młodsze.
Klasyfikacja indywidualna:
I miejsce i złoty medal – Jagoda Kawula;
III miejsce i brązowy medal – Katarzyna Skotnicka;
I miejsce i złoty medal – Katarzyna Iwasyszyn (klasy IV i młodsze);
VII miejsce Małgorzata Kawula.
Oferta na ferie
Gminne Centrum Informatyczne w Przylesiu przygotowuje dla dzieci specjalną ofertę związaną z przerwą w nauce szkolnej. Od poniedziałku, 14 lutego, będą się odbywać spotkania dla dzieci połączone z nauką obsługi komputera. Dzieci będą mogły się dowiedzieć, w jaki sposób korzystać z internetu, jak uczyć się przez internet, ściągnąć potrzebne pliki, założyć konto e-mail, itp.
GCI szkoli
Szkolenie podstawowej obsługi komputera odbywa się od 27 stycznia w Gminnym Centrum Informatycznym w Przylesiu. Uczestniczy w nim 16 osób, które są podzielone na cztery grupy tak, aby każdy mógł pracować przy komputerze. Na kurs przychodzą głównie osoby bezrobotne, ale są też pracujące. Wszyscy chcą zapoznać się z możliwościami, jakie daje komputer, głównie przy poszukiwaniu pracy (pisanie listu motywacyjnego, CV, podań i pism urzędowych), ale też jako współczesne narzędzie służące do pracy, rozrywki, wyszukiwania informacji, kontaktowania się poprzez pocztę elektroniczną. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu po 2 godz. - jedna grupa, pozostali raz w tygodniu po 2 godz. W marcu planowane są zajęcia aktywnego poszukiwania pracy nie tylko przy pomocy internetu, ale też za pośrednictwem innych mediów.  - Na razie większość osób to mieszkańcy Przylesia, ale mam nadzieję, że gdy zrobi się cieplej, będą przyjeżdżać osoby z innych miejscowości w gminie – mówi Marta Mokrzyczak, kierowniczka GCI.
(r)